Uncategorized

Merkelige regler for førerkort

Kan du bøye deg etter katten eller rømme fra en raner? Slike spørsmål er ikke hverdagskost på norske kjøreskoler, men mange andre land har fokus på helt andre ting enn glattkjøring og trafikkskilt.

 

Norge har noen av de beste trafikkopplærings institusjonene i verden, med mange strenge krav til både teori og praktisk kjøring. Verden kommer etter, men fortsatt finnes det rare, og for nordmenn ubegripelige tester i andre land.

Europa 

Spania har en av Europas verste statistikker for ulykker og dødsfall til tross for at de har minst tre ganger så mange regler som man har i Norge. Kanskje er reglene og skiltene så mange og forvirrende at sjåførene ikke har tid til å følge med på veien?

 

Den strenge førerprøven nok en av årsakene bak de relativt gode tallene som Norge og de nordiske landene kan vise til, men som mange nettsider som lainaverkko.fi peker på er det imidlertid svært forskjellige tester i andre land.

Sør-Amerika

Mexico har ikke noen førerprøve i det hele tatt. Hvis du vil kjøre bil er alt du trenger en lisens. Lisensen koster rundt tre hundre kroner. Til tross for få regler og mange skadde i trafikken er likevel ikke Mexico på verdenstoppen over farlige steder å kjøre bil, hvis man da ser bort ifra andre faktorer som at man kan bli ranet eller frastjålet kjøretøyet.

 

I Brasil må alle elevene på kjøreskolen bestå en psykologisk eksamen før de kan smykke seg med et nytt førerkort. Enda mer spesielt er det at alle må lære å bli flukt sjåfører fordi de risikerer å bli ranet. Det er en obligatorisk del av opplæringen, og de lærer også spesielle kjøreteknikker som kan hjelpe dem med å flykte fra potensielt livstruende situasjoner på veien.

Asia

Japan har en ganske innfløkt førerprøve. Klarer du å bøyde deg lavt nok til å se etter katter under bilen har du bestått. Det er egentlig en enkel metode for å sjekke folks fysiske form uten å være for uhøflig.

 

Kinesiske førerprøvesensorer spør kandidatene hva de ville gjort hvis bilen deres trillet ut i vannet. De som er for gamle og for ærlige til å si at de da ville svømt vekk risikerer å få avslag på førerprøven.

 

I Thailand der førerprøven tidligere ble gjort unna på to minutter i skranken med et smil, må du nå bestå en internasjonal test på en computer, og se filmer, delta i teoretisk opplæring fra de ansatte, og dessuten bestå en praktisk test, som innbefatter lukeparkering og lignende tekniske krav til sjåføren.

 

Thailand er medlem av de såkalte ASEAN landene, slik at de er underlagt mange av de samme reglene man nå vil støte på i Laos, Kambodsja, Indonesia, Filippinene, Singapore og Myanmar.

Fjerne Østen

Også i arabisktalende land foregår det mye snålt. I Pakistan må elevene rett og slett runde noen kjegler ute på et jorde eller på en asfaltert plass. Det sies at det er svært få som stryker på testene i Pakistan.

Sør-Europa

I Russland må man tenke på hvordan man kler og oppfører seg før man går til kjøreskolen. Nyere lovgivning innført i Russland ekskluderer nemlig transseksuelle, pønkere og  fetisjister, men også  seksualforbrytere og tyver. Å reise med buss må derfor være litt skumlere i Russland, eller i det minste mer fargerikt og spennende.